Weer hoop voor Leopoldplein

Op 25 juli 2013

Nu vrijwel beslist is dat de tweede spoorontsluiting voor de Antwerpse haven niet via het centrum van Lier zal gebeuren, wilde Kamerlid en Liers schepen van Mobiliteit Bert Wollants (N-VA) duidelijkheid over de ontwikkeling van de stationsomgeving. Hij ondervroeg daarover federaal minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS).

"De beslissing om de tweede spoorontsluiting niet door het centrum van Lier te sturen, juichen we natuurlijk toe. Maar wat nu met de ontwikkeling en opwaardering van de verkommerde stationsomgeving? Die werd namelijk altijd gekoppeld aan het dossier van de spoorontsluiting. Door de tracékeuze voor de Antwerpse spoorontsluiting zijn deze dossiers nu definitief gescheiden. De vraag is dus op welke termijn de NMBS die ontwikkeling dan wel voorziet", stelt Wollants.

Labille merkte in zijn antwoord op dat er nog geen definitieve tracékeuze voor de tweede havenontsluiting vastligt en dat een eventuele impact op het station van Lier dus nog niet bekend is. "Pas na het einde van de MER-procedure (milieueffectenrapport, red.), die we eind dit jaar verwachten, kan een masterplanstudie gestart worden. In haar meerjareninvesteringsplan heeft de NMBS Groep 12,1 miljoen euro voor de Lierse stationsomgeving voorzien", aldus Labille.

Parking en cultuurcentrum

Over het vernieuwen van de stationsomgeving wordt in Lier al jaren gepraat. De stad heeft sinds 2009 zelfs een eigen masterplan. Een grote, ondergrondse parking, een nieuw cultuurcentrum en een goede ontsluiting van de stationsomgeving waren enkele zaken die voor het toenmalige stadsbestuur zeer belangrijk waren. "Dat masterplan werd nooit geconcretiseerd wegens de onduidelijkheid over de tweede spoorontsluiting. We moeten de inhoud ervan in elk geval kritisch tegen het licht houden, want de budgettaire situatie van de stad zorgt ervoor dat we het masterplan tot de essentie moeten herleiden", reageert Wollants. "In het investeringsplan van de NMBS Groep wordt alleszins nog steeds hoog ingezet op het bouwen van een ondergrondse parking van 750 plaatsen, uitbreidbaar tot 1000 plaatsen, en een fietsenstalling voor 1000 fietsen. Voor de stad staat een degelijke ontsluiting van het station dan weer heel hoog op de agenda. Over de andere onderdelen van het masterplan moeten we in het najaar een duidelijke beslissing nemen", meent Wollants.

Wollants wilde van de minister ook weten hoe het staat met de beloofde afschaffing van de spooroverweg op de Lispersteenweg. "Infrabel wil die nog steeds ondertunnelen of overbruggen, maar dat is helaas geen prioriteit meer, nu de Antwerpse spoorontsluiting niet door Lier-centrum zal lopen. Een spijtige zaak", concludeert hij.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is