Doorgangskaarten blijven verwarring zaaien

Op 5 mei 2011

"Heel wat handelaars die in de voetgangerszone moeten leveren, krijgen geen permanente doorgangskaart, maar moeten die telkens opnieuw aanvragen. Sommige ouders krijgen een doorgangskaart om hun kindje naar de grootouders te brengen. Waarom krijgen ouders die hun kinderen naar een school of een kinderopvang moeten brengen dat niet? Er zijn veel klachten", gaat Boogaerts verder. "Ook voor de toeristen is het niet duidelijk. Vroeger konden toeristenbussen groepen afzetten en weer ophalen op de Grote Markt, om nadien te parkeren aan de Leuvensevest. Dat kan in principe nog, maar wel na een ritje langs de volledige ring. De groepsbrochure 2011 van de toeristische dienst vermeldt echter niets om de toeristen hierop te wijzen. Het systeem wordt met de dag ingewikkelder en geeft meer en meer aanleiding tot uitzonderingen en discriminatie." Volgens schepen Jan Hermans (Lier&Ko) werden er in totaal 1.300 doorgangskaarten uitgereikt. "Het aantal geweigerde aanvragen staat op 165. Van deze 1.300 doorgangskaarten, waren er 240 tijdelijk. De facto gaat het dus over 1060 kaarten. De meeste permanente doorgangskaarten (288) werden uitgedeeld aan nutsmaatschappijen, gevolgd door de medische zorgverstrekkers (207). Op de derde plaats komen de bewoners, waaraan 175 kaarten werden afgeleverd. Daarnaast ontvingen 99 vrijwillige brandweerlieden een doorgangskaart, die ze enkel in nood mogen gebruiken. De vijfde grootste groep met telkens ongeveer 65 kaarten per categorie, zijn de leveranciers met snel bederfbare voedingswaren, vervoerders van minder mobiele bewoners, eigenaars van een garage in de zone, koeriersdiensten en stadsvoertuigen."

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is