U bent hier
Paaltjes moeten weg
De organisatoren van de manifestatie hadden een uur vooraf een onderhoud met burgemeester Marleen Vanderpoorten (Open Vld) en het schepencollege. "We hebben haar nog eens uitgelegd dat we tegen de nieuwe verkeerscirculatie zijn. De paaltjes moeten weg, zodat de binnenstad weer van oost naar west en omgekeerd doorrijdbaar is. We hebben ons geprofileerd als niet-politiek gebonden mensen, die ervan overtuigd zijn dat ze de steun van een meerderheid van de Lierse bevolking genieten", zei organisator Jan Vermeylen na het onderhoud.
"De burgemeester heeft ons geantwoord dat er voor het najaar niets aan de verkeerscirculatie zal veranderen. De politieke wil om het verkeersplan aan te passen, ontbreekt dus. We vinden dat natuurlijk erg jammer, maar blijven verder actie voeren. Zo loopt nog tot 24 april een petitie, die al meer dan duizend handtekeningen telt. Wij blijven er bij dat een verkeersluwe en doorrijdbare binnenstad geen tegenstrijdigheid is", benadrukt Jan Vermeylen.
De betoging lokte volgens de politie zo'n vijfhonderd manifestanten. De organisatoren spreken over meer dan duizend betogers. Slager Marc Coenaerts plaatste demonstratief enkele paaltjes voor de toegang van het stadhuis. Middenstanders droegen het spandoek 'Hart van Lier gekraakt'. Wanneer enkele betogers zich hardop afvroegen waar het stadsbestuur bleef, weerklonk het antwoord: "Tja, die komen niet in de stad." Daarna werd gezongen: "Protest, protest, de paaltjes moeten weg."
Gunther Siebens en Ronny Jacobs tonen met hun T-shirts het gevolg van het doorknippen van de Lierse binnenstad. "Ik woon in Lier Oost", zegt Gunther. "Ik woon in Lier West, waardoor we elkaar al weken niet meer gezien hebben", gaat Ronny verder. "Dankzij dit verkeersplan is Lier een spookstad geworden. Je kan bij wijze van spreken op de Grote Markt je broek laten zakken, en er is niemand die het gezien zal hebben."
Taris Charlier is naar de betoging gekomen met een bord met de duidelijke tekst: 'Lier is van iedereen, niet van Marleen alleen.' "Ik was eerst niet van plan om te komen demonstreren, maar ik ben met een vriend meegekomen. Toch ben ik tegen het nieuwe verkeersplan. De eerste dag toen het ingevoerd werd, kwam ik al meteen te laat op school. Voor de rest moet je vaak rondrijden wanneer je aan de andere kant iets moet gaan kopen."
"De nieuwe verkeerscirculatie leidt tot een compleet verkeersinfarct: het verkeer staat eindeloos stil, de verkeerssignalisatie klopt langs geen kanten, uitvalswegen zitten muurvast, mensen geraken niet of veel te laat op hun bestemming. Zo'n chaos is ongezien, om nog maar te zwijgen over de gevolgen die deze absurde maatregel met zich meebrengt", stelde Jan Mortelmans (Vlaams Belang).
N-VA kwam nagenoeg tot dezelfde conclusie, waarna Frank Boogaerts het opnieuw doorrijdbaar maken van de binnenstad vroeg. "Wanneer de bussen opnieuw over de Grote Markt kunnen, dan ook de auto's. Op dat moment moeten ook de paaltjes weg om het verkeer te spreiden. En na de heraanleg van de Grote Markt moet het verkeer ook weer achter het stadhuis kunnen rijden."
"Het afstoppen van de doorrijdbaarheid is voor ons heel belangrijk, en dat gaat we dus niet opgeven", reageerde burgemeester Marleen Vanderpoorten (Open Vld). "Lier is trouwens een kleine stad waar alles op loopafstand mogelijk is. Jullie zouden gelukkig moeten zijn dat jullie kinderen en kleinkinderen binnenkort weer veilig op de Grote Markt kunnen spelen. Onze stad moet opnieuw leefbaar worden. Pas dan zal ik een heel gelukkige burgemeester zijn."
"Elke introductie van een ingrijpende maar doordachte maatregel, zoals de thans aangepaste verkeerscirculatie, brengt een moeilijke eerste fase van aanpassing en gewenning met zich mee. Wij ontkennen dan ook niet dat deze nieuwe situatie groeipijnen en knelpunten met zich meebrengt. Daar wordt aan gewerkt", beloofde schepen van Mobiliteit Jan Hermans (Lier&Ko).