U bent hier
N-VA eist duidelijkheid over de 2de havenontsluiting
Vlaamse regering moet zich verantwoorden
Volgens een recente studie van de NMBS zal de spoortrafiek van en naar de Antwerpse haven tegen 2010 groeien tot ruim 42 miljoen ton. De aanleg van een tweede spoorwegontsluiting voor de haven blijkt daarom noodzakelijk. Omwille van het belang van de Antwerpse haven voor de Vlaamse economie heeft de N-VA de tweede spoorontsluiting steeds verdedigd. De manier waarop de Vlaamse regering en de NMBS in de tracézone 8 (Ranst-Lier) te werk gaan, is evenwel onaanvaardbaar.
Zo heeft de Vlaamse regering bij de vastlegging van het tracé en het lengteprofiel op 23 juni 2000 uitdrukkelijk bepaald dat de spoorlijn zoveel mogelijk op niveau 1 (in tunnels, sleuven of U-bakken) aangelegd moet worden. In de tracézone 8 (Ranst-Lier) kiest de Vlaamse regering op advies van de NMBS voor een bovengronds tracé (berm en viaduct) met als motivatie dat de spoorweglijn in Lier de Nete en het Netekanaal kruist. Het gevolg zal zijn dat zwaar goederenverkeer op een metershoge berm en viaduct langs dorpskernen (Ranst en Broechem), tuinwijken (Alliers en Kloosterheide) en een dichtbevolkte Lierse stadswijk (Lisp) zal razen. Naast het veiligheidsrisico en de geluidsoverlast voor de inwoners (zeker gezien het voorspelde nachtelijke spoorverkeer) is er ook de aanslag op de prachtige Netevallei.
Vragen naar de mogelijkheid voor een ondergrondse aanleg (tunnel) werden door VLD-minister Van Mechelen telkens afgewezen wegens "technische problemen" en "veiligheidsimperatieven van de NMBS". De betrokken gemeentebesturen bekloegen zich eerder reeds over de vage argumenten van de NMBS en het kabinet Van Mechelen.
Marleen Vanderpoorten, VLD-lid van de Vlaamse regering en titelvoerend burgemeester van Lier, pleit nu voor een ondergrondse aanleg (weekblad Ons Lier, 6 september 2002). En ze pleit niet alleen voor een ondergrondse aanleg maar uit ook andere twijfels over de Vlaamse regeringsbeslissing (die ze nota bene zelf heeft goedgekeurd): "Het alternatief dat toen vanuit Lier werd voorgesteld, namelijk een bundeling met bestaande verkeersaders (E313 en Albertkanaal) tot in Herentals, om dan af te buigen naar Aarschot, is nooit ernstig genomen. Ik heb mij altijd afgevraagd waarom dit voorstel niet meer steun kreeg, of ten minste niet ernstiger onderzocht werd. (?) Uiteraard ga ik er van uit dat iedereen binnen zijn eigen mogelijkheden zal ijveren voor een positieve wending van dit dossier. (?) Er was enkele jaren geleden meer te winnen dan een ondertunneling alleen".
De N-VA besluit dat minister Vanderpoorten haar rol in de Vlaamse regering niet gespeeld heeft. De Vlaamse regering neemt immers alle beslissingen (dus ook die van 23 juni 2000 over het tracé en het lengteprofiel van de 2de spoorwegontsluiting) "collegiaal en bij consensus".
Tenzij Marleen Vanderpoorten, zoals Magda Aelvoet in het Nepal-dossier, net even aan het telefoneren was, heeft ze toen mee de bovengrondse aanleg goedgekeurd. Zij heeft geen bijkomend onderzoek gevraagd naar alternatieven die volgens haar bijdrage in het Lierse weekblad nochtans niet ernstig genoeg onderzocht zijn.
Nu klagen over een regeringsbeslissing die men meegenomen heeft, ruikt sterk naar opportunisme en demagogie. Ofwel keurt men iets goed en verdedigt men de beslissing, ofwel houdt men zijn been stijf.
De N-VA eist dat de Vlaamse regering zo snel mogelijk duidelijkheid schept omtrent een aantal concrete vragen van de lokale bevolking. Bestond en bestaat er over de bovengrondse aanleg van de tweede spoorwegontsluiting in de tracézone 8 (Ranst-Lier) een consensus binnen de Vlaamse regering? Is de ondergrondse aanleg van de spoorweg in de tracézone 8 (Ranst-Lier) technisch mogelijk? Kan de minister bewijzen dat de ondergrondse aanleg in de tracézone 8 technisch onmogelijk is en geen budgettaire beslissing? Waarom gelden deze technische bezwaren immers niet bij andere spoorwegtunnels?
N-VA-parlementslid Kris Van Dijck zal hierover Vlaams minister van Ruimtelijke Ordening Dirk Van Mechelen interpelleren in het Vlaams parlement. Desnoods zal de N-VA bijkomende parlementaire initiatieven ondernemen.