Lier en Koningshooikt pioniers in digitale afhandeling bij overlijden

Op 9 februari 2025, over deze onderwerpen: Digitalisering, N-VA

Bij een overlijden komt vandaag een tijdrovend administratief proces kijken waarbij de informatiedoorstroming nog grotendeels via papieren documenten verloopt. Vanaf 2026 zullen de voornaamste betrokken partijen – artsen, uitvaartondernemers, lokale besturen en de Vlaamse en federale overheden – digitaal samenwerken en administratieve processen optimaliseren. Lier en Koningshooikt trekken dit breed gedragen initiatief met financiële steun van Gemeente zonder Gemeentehuis en het Departement Zorg.

Andere zorgen dan administratie rompslomp

Vanaf januari 2026 zal de arts die het overlijden vaststelt dit niet langer op papier doen, maar via een gebruiksvriendelijke en veilige online-toepassing. De Vlaamse Regering beoogt een aanzienlijke efficiëntie- en kwaliteitswinst, zegt minister-president en Vlaams minister van Digitalisering Matthias Diependaele. “Nabestaanden van overledenen hebben tijdens deze moeilijke periode andere zorgen dan administratie in orde te brengen. Het nieuwe platform wil nabestaanden hierin ontzorgen zodat ze zich volledig kunnen focussen op het afscheid nemen. Gegevens tussen onder meer de begrafenisondernemer, arts en de gemeente zullen makkelijker en sneller uitgewisseld kunnen worden. Bijkomend draagt het platform ook bij aan betere overlijdensstatistieken en een efficiënter administratieproces voor de lokale besturen.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is