Uurwerken Gummarustoren lopen weer juist

Op 14 maart 2014

"De voorbije jaren liep het uurwerk van de Sint-Gummarustoren geregeld achter. Het probleem doet zich vooral voor wanneer het vriest. De motoren, die meer dan dertig jaar oud zijn, vertragen dan en lopen soms zelfs vast. Bijkomende moeilijkheid was dat de stad met een onderhoudscontract aan een bepaalde firma gebonden was. Dat contract verbood ons om het uur zelf juist zetten. We waren dus verplicht om telkens een beroep op die firma te doen.

Enerzijds liepen hierdoor de kosten op, anderzijds duurde het altijd een hele tijd eer de tijdsaanduiding weer correct was", zegt schepen van Erfgoed Rik Verwaest. "De betrokken firma stelde als enige oplossing het vernieuwen van de motoren voor, maar dat zou ons meer dan 30.000 euro gekost hebben. Het schepencollege heeft daarom beslist om te wachten tot het contract afliep en dat is ondertussen gebeurt.

Torenuurwerken Michiels uit Mechelen zorgde de voorbije dagen voor een definitieve oplossing door de vier wijzerplaten van een nieuwe sturing te voorzien. Mocht door de vrieskou het uurwerk toch stilvallen, dan kunnen we zelf onmiddellijk de klok juist zetten. De motoren vernieuwen we voorlopig nog niet", vertelt de schepen.

"Het mechanisme van Louis Zimmer, dat van 1928 dateert, werkt vandaag nog altijd perfect. Het was trouwens het eerste verlichte torenuurwerk van West-Europa. Het mechanisme gebruiken we wel enkel nog maar om een demonstratieklok aan te drijven", onderstreept Verwaest. De werkzaamheden hebben de stad 2270 euro gekost.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is