U bent hier
Provincie plant fietsostrade tussen Antwerpen en Lier
Fietsostrades zijn bovenlokale fietsverbindingen die steden en gemeenten over een lange afstand met elkaar verbinden. Vaak lopen ze in een lang, recht traject met weinig bochten of verkeerslichten. De nieuwe fietsostrade tussen het station van Lier en dat van Antwerpen-Centraal zal 10,6 km lang zijn en de spoorlijn tussen Lier en Antwerpen nagenoeg helemaal volgen. Het nieuwe traject moet het verschrikkelijke verkeersinfarct in Mortsel mee helpen ontlasten. Maar er zijn nog goede redenen.
250.000 gebruikers
"We hebben een dichtbebouwd gebied met een enorm gebruikers-potentieel. Er liggen ook veel scholen langs dit traject", zegt gedeputeerde Luk Lemmens. "Uit onderzoek van de fietsostrade Antwerpen-Mechelen bleek dat mensen bereid zijn om tot 1,5 km te fietsen naar zo'n fietsostrade, om dan heel vlot naar hun werk of school te kunnen trappen. Voor dat nieuwe traject Antwerpen-Lier spreken we zo over 250.000 potentiële gebruikers. Bovendien zal deze fietsostrade zowel in Antwerpen als in Lier aansluiten aan andere fietsostrades." In Boechout ligt nu al een stukje van het traject klaar, toch moet er nog 70 procent van de totale fietsostrade worden aangelegd. "Het precieze tracé tussen Boechout en Lier moet nog bepaald worden, maar daar wordt vooral gedacht om het fietspad aan de Hockeyweg via een verbinding onder de Ring door te laten aansluiten op de Tramweglei, zo richting het station van Lier."
Het totale budget van 8 miljoen euro wordt bij elkaar gebracht door de Vlaamse Overheid (40 procent) en de provincie (60 procent). Eind 2020 moet het traject klaar zijn.