Nieuw ontwerp Grote Markt voldoet niet!

Op 22 oktober 2007

Belangrijkste punt van kritiek betreft het verkeersluw centrum:

Teneinde het centrum verkeersluwer te maken wordt in het plan het verkeer (behalve de bussen) komende uit de F. Van Cauwenberghstraat verplicht om de Lisperstraat in te rijden. Van west naar oost mogen enkel bussen rijden op een speciaal daarvoor voorziene busstrook. Alle andere verkeer komende uit de F. Van Cauwenberghstraat dient verplicht de Lisperstraat (of na 18 uur de Antwerpsestraat) in te rijden.

Dit uitgangspunt houdt in dat:

1. wat het openbaar vervoer betreft het dubbelrichtingsverkeer voor de Delhaize behouden blijft. En dit was nu juist h�t meest negatief ervaren punt uit de proefsopstelling!

2. iedere Lierenaar die vanuit de westzijde van de stad (Lisp - Bogerse Velden - Karthuizerswijk - Boomlaar , ...) de oostelijke zijde van het stadscentrum wenst te bereiken naar de Ring geleid wordt om via de afslag aan CC De Mol het stadscentrum te bereiken. Alternatieven zijn: Kapucijnenvest (met op het einde de chicane aan de Gevangenpoort) over het Zimmerplein en het smalle bruggetje aan de Zimmertoren of de route via de Waterpoortstraat, Blokstraat, Vredebergstraat en Vismarkt.

Het weren (onder het mum van het verkeersluwer maken van het centrum) van doorgaand verkeer van west naar oost over de Grote Markt zal tot gevolg hebben dat bovenvermelde woonstraten geconfronteerd worden met doorgaand sluipverkeer. Dit is alles behalve het verkeersluwer maken van het centrum. Voor de plannenmakers is blijkbaar enkel de Grote Markt (waar trouwens relatief weinig mensen effectief wonen !) het stadscentrum en houden zij geen rekening met de bewoners in de aanpalende straten en wijken.

Het rondjes draaien rond de Grote Markt wordt vervangen door het lusjes draaien in de aanpalende straten!

Hieraan kan simpelweg verholpen worden indien men de huidige verkeersstromen behoudt: van west naar oost voor de Delhaize en van oost naar west achter het stadhuis.

Deze situatie verhelpt bovendien een aantal andere negatieve punten die in het aangepaste plan voorkomen:
1. De zone voor de Delhaize is bestemd voor een allegaartje van functies:
    Rijstrook met halteplaats voor de bussen rijdende van west naar oost
    Rijstrook voor de bussen rijdende van oost naar west
    Busstrook die ook dienst doet als taxistrook en als fietszone (waar moeten fietsers 
    naartoe als bus(sen) halte houden, wat op bepaalde tijdstippen op die halte wel enkele
    minuten kan duren!
    Stalplaats voor taxi's
    Laad- en loszone (tot 11 uur) (geprangd tussen de rijweg en de busstrook),
    Voetpad (na 11 uur) (een stuk smaller trouwens dan nu het geval is)
Dergelijke functies door en/of naast elkaar laten plaatsvinden op de drukste zone van de Grote Markt is geenszins bevorderlijk voor de verkeersveiligheid van de diverse weggebruikers. Bovendien worden voetpad, busstrook, fietspad, taxistopplaatsen en laad-en loszones in hetzelfde materiaal aangelegd, wat duidelijkheid over welke zone voor wie nu bestemd is alleen maar bemoeilijkt. Dit is ronduit gevaarlijk.
Bovendien wordt dit onveilige concept (bus-, taxi- en fietsstrook geprangd tussen de voetgangerszone en de parkeerplaatsen) doorgetrokken in het smalle gedeelte van de Grote Markt.

2. De pleinfunctie van het centrale plein op de Grote Markt wordt beperkt. Er worden drie kleine(re) pleinen gecre�erd: de wandelzone voor de terrassen, het eigenlijke middenplein (dat kleiner is dan in het vorige plan), het plein voor de Sint-Jacobskapel.
De meerwaarde van dit laatste plein is gering. Het vooropgestelde intieme karakter van een plein gelegen naast een quasi permanent bezochte stopplaats voor autobussen is op zijn minst twijfelachtig.
De creatie van het plein voor de kapel verhindert ook dat de bussen op zaterdag (als ze achter het stadhuis moeten rijden) langs de opstapplaats kunnen rijden. De busreizigers zullen nu in de schuilhokjes moeten wachten aan de verkeerde kant van de bus en wanneer de bus toekomt voor of achter de bus naar de overkant hollen om te kunnen instappen.

3. De verkeersvrije ruimte achter het stadhuis is weinig zinvol. De eerste proefopstelling heeft geleerd dat en verkeersvrije ruimte achter het stadhuis weinig gebruikt wordt. Men kan er ook geen andere invulling dan (weinig aantrekkelijke) wandelzone aan geven vermits deze strook op het drukste moment van de week (zaterdag) dient te worden gebruikt als busstrook voor het busverkeer van oost naar west.

Besluit

Gelet op bovenstaand opmerkingen stelt CD&V/N-VA voor om dit plan dat aan de diverse adviesraden wordt voorgelegd negatief te adviseren.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is