Lisp leefbaar houden

Op 1 juli 2001

Bij thuiswedstrijden van Lierse SK stellen zich vaak problemen voor buurtbewoners. Eind maart vond een buurtvergadering plaats. Talrijke pijnpunten kwamen aan bod. Zo klaagden de buurtbewoners over een gevaarlijke verkeersdoorstroming: éénrichtingsstraten die tijdens de wedstrijden in twee richtingen worden gebruikt, autoverkeer dat na de wedstrijd te snel tussen de wandelende supporters wordt losgelaten, enz.

Wat de parkeerproblematiek betreft werd voornamelijk de wijze waarop privé-wagens parkeren aangeklaagd. Bijvoorbeeld kriskras tussen garageboxen zodat inrijden onmogelijk wordt. Het meest treffend was het voorbeeld van een bewoner van de Pannenhuisstraat. Tijdens een doordeweekse dag werd hij voor zijn deur beboet omdat zijn wagen met twee wielen op het voetpad stond. Tijdens een wedstrijd blokkeerde een op het voetpad geparkeerde wagen zijn oprit. Een agent die hij hierover aansprak verklaarde dat de politie tijdens een voetbalmatch wel andere zorgen had. De politie bevestigde dat zij tijdens de wedstrijden niet in staat zijn te verbaliseren en te werk gaan volgens een vooraf opgestelde prioriteitenlijst.

Dit alles is bedenkelijk. Er wordt gewerkt met twee maten en twee gewichten. De overheid laat de buurtbewoner in de kou staan want een bezoekende voetbalsupporter mag duidelijk meer dan een buurtbewoner. Waarom geen prikacties houden en foutparkeerders verbaliseren? Het zijn immers altijd dezelfde egoïstische supporters die hun wagen in de achtertuin van Lierse willen zetten om geen 300 meter extra te moeten lopen. Enkel verbaliseren zal deze chauffeurs tot andere inzichten brengen.

Tenslotte is er Lierse SK zelf. De voetbalclub bouwt op 't Lisp verder aan een mooi stadion en ongetwijfeld wensen alle Lierenaars geel-zwart daarbij veel sportief geluk. Maar het bestuur van de club moet zich wel als een goede buur gedragen. Wij hopen op een harmonisch samenleven van de voetbalclub en de bewoners in de gezellige, volkse buurt die 't Lisp is. Wij hebben er vertrouwen in. Zo zal een buurtbewoner in de toekomst als tussenpersoon de buurtproblematiek bij het bestuur van Lierse SK aankaarten. Maar ook het stadsbestuur moet desnoods haar verantwoordelijkheid opnemen. Als buurtbewoner, Lierse supporter en politiek actieve burger wou ik dit toch even kwijt.

Hoe waardevol vond je dit artikel?