U bent hier
Korting op De Lijn-abonnement voor 65+’ers met verhoogde tegemoetkoming of vervoersgarantie
In tegenstelling tot de andere abonnementen kan de korting van 25%, die de stad vaststelde voor inwoners met verhoogde tegemoetkoming of vervoersgarantie, niet rechtstreeks verkregen worden bij De Lijn.
De MOBIB-kaart die 65-plussers gebruiken is (nog) niet aangepast om kortingen rechtstreeks toe te staan. De Lijn voorziet hiervoor een oplossing in het voorjaar van 2016. Om iedereen die er recht op heeft toch van de 25% korting te laten genieten, werkte de stad in samenspraak met de Lijn onderstaande aangepaste procedure uit.
Terugbetaling korting aanvragen
Vanaf 1 september vind je op www.sociaalhuislier.be en www.lier.be een e-formulier waarmee je een terugbetaling kan aanvragen. Hou je rekeninguittreksel (bewijs van betaling bij De Lijn) en attest verhoogde tegemoetkoming of attest gewaarborgd inkomen of inkomensgarantie bij de hand. Zo kan je ze als bijlage uploaden in het formulier.
Geen toegang tot het internet? Geen probleem, volg onderstaande richtlijnen afhankelijk van je situatie.
Om een gedeeltelijke terugbetaling aan te vragen van 25%, dien je volgende gegevens te bezorgen:
-
Naam, adres en telefoonnummer van de aanvrager
-
Rijksregisternummer
-
Brief met betalingsuitnodiging van De Lijn (als je deze nog hebt)
-
Betalingsbewijs (rekeninguittreksel)
-
Bankrekeningnummer en titularis indien verschillend met gegevens op betalingsbewijs
-
Attest van verhoogde tegemoetkoming afgeleverd door het ziekenfonds of de nummer van de GOMOR (je betaalde 50 euro)
OF -
Attest afgeleverd door de Rijksdienst voor Pensioenen waarin bevestigd wordt dat je recht hebt op het gewaarborgd inkomen of geniet van een inkomensgarantie (je hebt 40 euro betaald)
Bezorg alle gegevens onder gesloten briefomslag met vermelding van ‘De Lijn’ aan of via:
- Sociaal Infopunt, Dungelhoeffsite, Paradeplein 2 bus 2, 2500 Lier
- De dienstencentra: dienstencentrum Rosmolen (Pettendonk 37 bus 1, 2500 Lier) of dienstencentrum De Waaier (Dorpsstraat 111, 2500 Koningshooikt)
- De brievenbus van de GOMOR die je aan de dienstencentra Rosmolen en De Waaier vindt.
Wanneer je aanvraag verwerkt is, schrijft de stad per aangekocht abonnement 65+ verhoogde tegemoetkoming of vervoersgarantie een bedrag van 12,50 euro of 10 euro (afhankelijk van je situatie) over op je bankrekening. Je betaalt dan uiteindelijk slechts 37,50 euro of 30 euro.
Opgelet
- Je dient de terugbetaling aan te vragen tijdens de geldigheidsperiode van je abonnement.
- Indien je nog niet over een MOBIB kaart beschikte, diende je 5 euro te betalen voor de aanmaak van deze persoonlijke kaart. Op dit bedrag is geen korting voorzien.
- Onvolledige aanvragen kunnen niet behandeld worden.
- Een medewerker van de stad kan je ingevolge deze aanvraag contacteren.