U bent hier
Heraanleg Grote Markt: N-VA vraagt herstel van doorrijdbaarheid vanaf september
De verkeerssituatie in onze stad is sinds de invoering van de “knip” ingrijpend gewijzigd. De negatieve gevolgen zijn na amper twee weken al niet meer te overzien. Urenlang filerijden op de Ring, auto’s rijden vast op de paaltjes, Lierenaars moeten opeens tientallen kilometers extra afleggen voor de kleinste verplaatsingen… Het doodse stadscentrum is Lierke Plezierke onwaardig.
Dit is het gevolg van de ondoordachte beslissingen van de meerderheid die op slinkse wijze haar wil probeert door te drijven en de Lierenaars voor voldongen feiten wil stellen. Dat met een betere fasering de “knip” tijdens de werken beperkt hadden kunnen worden weet iedereen. Maar de coalitie misbruikt heel bewust deze noodzakelijke heraanleg om haar plan voor het definitief doorsnijden van het verkeer nu al in ingang te doen vinden bij de mensen. De praktische problemen blijven zich echter dag na dag opstapelen. Wat met de werken die in april beginnen in Nijlen en nog meer verkeer op de Ring zullen sturen? Wat met de lichtenregeling aan de Ring? Wat met de doorgangsbewijzen?
Voor de N-VA is het duidelijk dat er dringend moet worden ingegrepen. Dat is perfect mogelijk. In tegenstelling tot wat de meerderheid beweert is de definitieve knip immers helemaal niet onvermijdelijk. Een brief van De Lijn (zie bijlage) bevestigt immers zwart op wit dat vanaf september al de bussen weer over de Grote Markt zullen rijden. Welnu, waarom dan ook niet het doorrijdend verkeer meteen herstellen? De heraanleg van de Markt kan dan gewoon doorgaan, het stadsbestuur moet alleen maar afstappen van haar obsessie met de definitieve knip tegen de wil van de Lierenaars in.
De N-VA stelt de volgende maatregelen voor om Lier zowel tijdens als na de werken leefbaar en aantrekkelijk te houden:
1. Uitstel van de werken aan de Ring tot na de volledige heraanleg van de Markt of het herstel van de doorrijdbaarheid door het centrum. Het geeft geen pas om alle Lierenaars de Ring op te jagen en die daarna open te breken.
2. Voor de N-VA moeten vanaf september, als de Markt wordt geopend voor busverkeer, ook de auto’s weer mogen doorrijden zodat de stad opnieuw doorrijdbaar wordt . De paaltjes in de Predikherenlaan, de Abtsherbergstraat en het Vlietje moeten op dat moment ook verwijderd worden, want sluipverkeer is er dan toch niet meer. Weg met de muur dwars door Lier!
3. Na 2012 wordt dan het verkeer achter het stadhuis opnieuw in ere hersteld. De heraangelegde Ring zal immers automatisch zwaar verkeer en doorrijdend verkeer uit het stadscentrum weghalen, zodat knippen nergens meer voor nodig is.