U bent hier
Boogaerts wil Douaneforum beter doen werken
Boogaerts herinnert eraan dat het Nationaal Douaneforum enkel jaren geleden werd opgericht om de samenwerking tussen de federale douanediensten (Centrale Administratie Douane en Accijnzen) en de privésector te verstevigen. “In het begin verliep de samenwerking dan ook goed en voorbeeldig. Gaandeweg verwaterde de slagkracht van het Forum echter en werden de contacten frequent en nuttig”, zegt hij. Volgens Boogaerts is er veel overleg met alle betrokkenen, maar blijft het daar bij. “De toekomstige ontwikkelingen op douanegebied schreeuwen om spoedige concrete realisaties. Ik denk bijvoorbeeld aan de omzetting van het nieuwe communautaire douanewetboek in Belgische wetgeving, de AEO-erkenning, het principe van de Single Window en de one-stop-shop filosofie, centralised
clearance, ECS, de uitwerking van het Multi Annual Strategic Plan
(MASP)... De ons omliggende landen verder gevorderd dan wij, met concurrentieel nadeel als gevolg.”
De N-VA-senator is ook niet te spreken over het feit dat de protocolovereenkomst tussen de private sector en de FOD Financiën over een officiële erkenning van de rol van het Nationaal Forum als formeel overlegorgaan tussen Douane en privésector door de FOD nog steeds niet werd ondertekend.
Frank Boogaerts stelde Reynders ook een vraag over PLDA, dat volgens zijn informatie nog steeds niet naar behoren werkt. Zo is er nog steeds geen oplossing voor de dossiers van niet-aangezuiverde documenten uit het verleden ten gevolge van de slechte werking van het
systeem; een formele goedkeuring voor een definitieve oplossing is er nog steeds niet. De nog steeds slechte performantie van de ICT-systemen en het niet nakomen van de planning
ter zake blijft volgens Boogaerts een groot pijnpunt in de douanewerking. Dit kan catastrofale gevolgen hebben voor onze economie, zegt hij. “Als belangrijke poort voor Europa hebben onze havens en luchthavens een cruciale rol. Een vlot werkende douane faciliteert de goederentransporten; een slecht werkende douane of een douane die niet in
staat is om alle moderne hulpmiddelen aan te bieden verdrijft trafieken naar concurrerende
landen.”